Zoekmachine optimalisatie

Meest gezochte woorden Google

By april 11, 2019 4 Comments

Zo nu en dan krijg ik vragen van vrienden, kennissen of familie die wel interesse hebben in het starten van een nieuw online avontuur. Toch hebben ze nog geen idee wat ze willen doen. Daarom is raad ik ze vaak aan om even snel naar de meest gezochte woorden Google te kijken.

Waarom  je de meest gezochte woorden in Google moet bekijken?

Omdat de zoekopdrachten die trending zijn vaak inspiratie geven. Het onderzoeken, analyseren en vinden van nieuwe online interesses die op het moment ‘hot’ zijn zorgen er in veel gevallen voor dat ondernemers een betere niche weten te identificeren.

Een paar jaar terug ben ik bijvoorbeeld gaan kijken naar een niche voor affiliate marketing. Door het kijken naar patronen in de zoekopdrachten van Nederlandse internetgebruikers was ik er vroeg bij met een website over zonnepanelen, die vandaag de dag ontzettend goed draait.

Hoe weet ik welke zoekwoorden trending zijn?

Gelukkig bestaat hier weinig mysterie over. Google heeft namelijk zelf een ‘tool’ ontwikkeld die je een goed inzicht geeft in welke zoektermen veel gezocht worden.

Vaak zijn deze woorden gebaseerd op het nieuws van de dag. Is er bijvoorbeeld een Google update? Dan zul je zien dat het aantal mensen die zoeken naar informatie over de algoritme veranderingen van de zoekmachine.

Gezochte woorden filteren op categorieën

Om het vinden van Google Trends in Nederland makkelijker te maken, is het mogelijk om ze op categorie te filteren. Je kan kiezen om bijvoorbeeld alleen woorden gerelateerd aan zorg, sporten of technologie te weergeven.

Zo kom je steeds dichter bij een niche die wellicht interessant voor je is. Eenmaal iets gevonden? Zorg er dan ook voor dat je de zoekvolumes van zoekwoorden meeneemt in je beslissing voordat je overgaat tot actie.

Het is namelijk wel zo handig om je te richten op een markt waar ook daadwerkelijk mensen naar zoeken.

Zoekwoorden uitkiezen op basis van regio’s

Een ander leuk iets om te kijken waar de meeste interesse voor een bepaald onderwerp vandaan komt op basis van locaties. Google Trends geeft je namelijk een mooi overzicht van regio’s in Nederland waar jouw ingevoerde zoektermen het meest worden gebruikt.

Organic Media biedt bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie aan als een dienst voor online ondernemers. Op basis van de zoekopdrachten in 2018 zou ik me daarom met mijn diensten vooral kunnen richten op Utrecht.

Dit kan ook handig zijn bij het opzetten van Facebook campagnes waar je een bepaalde geografische doelgroep wilt bereiken die veel interesse hebben in jouw producten of diensten.

Google Trends helpt met het vinden van gerelateerde zoektermen

Onderaan de pagina vind je naast alle interessante data ook nog een kopje met gerelateerde zoektermen die in de periode van keus een opmars maken in de zoekmachine.

Ik zoek bijvoorbeeld naar termen gerelateerd aan ‘zoekmachine’ om een leuke blog post over te schrijven.

Nou krijg ik ‘google installeren als standaard zoekmachine’ te zien met een groei van 140%. Veel mensen willen dus weten hoe ze dit moeten doen de laatste tijd en dit is dus een kans voor mij om in te spelen op een nieuwe trend.

Je kan overigens de gerelateerde zoektermen veranderen van ‘stijgend’ naar ‘top’ veranderen, mocht je liever de woorden vinden die het meest gezocht worden en niet alleen trending zijn.

Hoewel dit allemaal wellicht heel handig klinkt, is Google Keyword Planner toch de betere optie voor een zoekwoord analyse.

De 5 meeste zoekopdrachten 2018 in Nederland

Waar zochten Nederlanders het meest naar in 2018?

  1. Avicii
  2. Glennis Grace
  3. Barbie
  4. Litebit
  5. Jos B.

Gaat dit je verder helpen in je online activiteiten? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar toch leuk om te weten!

Interessanter zijn in mijn ogen de meest gestelde vragen in 2018:

  1. Wat is de dividendbelasting?
  2. Wat is de sleepwet?
  3. Wat is hermafrodiet?
  4. Wat is No Nut November?
  5. Wat is seropositief?

Als je er namelijk snel bij bent, dan heb je een buitenkans om heel veel bezoekers naar je website te krijgen door middel van het antwoorden van deze vragen. Makkelijk toch?

Mijn advies over Google Trends

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Elk jaar ben ik wel een paar keer teleurgesteld omdat ik een markt over het hoofd heb gezien.
Zie je ergens toekomst in? Leg dan een domeinnaam vast en bouw wellicht alvast een kleine website.

Misschien heb je enkele jaren later wel een goudmijn in handen doordat jij als een van de eerste instapte.
Let wel op: sommige trends zijn hypes. Bereken voor jezelf hoelang je denkt dat een hype aanhoudt.

Heb je nog steeds problemen met het vinden van nieuwe niches? Laat het dan hieronder even weten!

4 Comments

  • Kees schreef:

    Nuttige informatie! Het bijhouden van Google Trends is inderdaad iets waar ik momenteel mee bezig ben, omdat ik nog zoekende ben naar een goede niche om in te investeren.

  • Benedicte Lierum schreef:

    Veel van de informatie kende ik al, maar het uitkiezen van zoekwoorden ivm regio’s is wel iets nieuws voor mij. Het klinkt in ieder geval interessant, maar ik vraag me altijd af of de gegevens wel kloppen. Persoonlijk kijk ik toch liever gewoon naar Google’s keyword tool voor de zoekvolumes. Is in mijn ogen gebruiksvriendelijker.

  • Willy B schreef:

    Duidelijke uitleg, maar verder nooit echt gebruikt. Zie er het nut wel van in, maar de meeste trends kan je ook zelf bepalen door veel te lezen en het nieuws te volgen.

  • Omar schreef:

    Ik zou graag eens met jullie willen sparren over het optimaliseren van mijn website, bijvoorbeeld door middel van Google trends. Zouden jullie mij een email kunnen sturen met contact informatie. Alvast bedankt!

Leave a Reply